وضعیت واقعیت در گذر از سینمای آنالوگ به دیجیتال
نویسندگان
چکیده مقاله:
موضوع نسبت تصویر سینمایی و واقعیت همواره مورد توجه نظریه پردازان فیلم بوده، و از نحوة مواجهه با تکنولوژی سینما نشئت گرفته است. مناقشه اصلی نظریه پردازان واق عگرا و فر مگرا در دوران آنالوگ، بر سر پذیرفتن یا رد کردن نسبت سینما و واقعیت بوده است. ورود تکنولوژی دیجیتال به سینما بر اهمیت این امر افزود. در این مقاله کوشش می شود تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و چارچوب نظری شک لگرفته بر اساس مفهوم نشانه از دیدگاه پیرسی و پساساختارگرایی با تأکید بر نظریات ژان بودریار، به ارزیابی وضعیت واقعیت در گذر از سینمای آنالوگ به دیجیتال پرداخته شود. نتیجه این مقاله معلوم م یگرداند که تکنولوژی سینما در دوران آنالوگ، نشانه های شمایلی نمایه ای تولید می کرده است؛ اما در دوران دیجیتال، تکنولوژی تصویرسازی فوتورئالیستی در مسیر تشابه با صورت ظاهری واقعیت، بر آن چیره شده است. این نوع سینما در وجه تصویرساز یاش نشانه ای شمایلی نمادین اما بی مرجع را جایگزین واقعیت م یگرداند. از سوی دیگر با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری آسان دیجیتالی و همگانی سازی تولید و انتشار تصاویر و قابلیت تکثیر بی انتها در فضاهای مجازی، دال هایی تولید می شوند که تنها به یکدیگر ارجاع می دهند.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملدفاع مقدس در گذر از سینمای ایران
پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سالهای 1360 تا 1385 از نظر جامعهشناسیِ هنر مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه مکمل، بازتاب و شکلدهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکلدهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیقترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...
متن کاملبررسی تحولات سبک سینمایی عباس کیارستمی در گذار از آنالوگ به دیجیتال
در سینمای آنالوگ تصویر بر اثر تابش نور بر روی مادهی سلولوئید ثبت میشود. در تصویر آنالوگ ارتباط بین دوربین و ابژهی ضبط شده در نسبت با زمان و فضا درک میشود. بنابراین، ارتباط بین واقعیت و بازنمایی آن در سینمای آنالوگ بسیار اهمیت یافته است. در مقابل، تبدیل اطلاعات ضبط شده به سیستم عددی در فناوری دیجیتال، ارتباط مادی بین شیء و تصویر را از بین برده است. برخی نظریهپردازان سینمایی معتقدند که تصویر...
متن کاملتحول آنالوگ به دیجیتال: نحوۀ اثرگذاری فناورهای تصویری سنتی و نوین
ظهور فناوری دیجیتالی در حکم نقطۀ عطفی برای صنعت سینما بود. این فناوری که تأثیر خود را به مرور بر تمامی جوانب پیشتولید، تولید، پساتولید، و توزیع اعمال کرده، بر نحوۀ خلق معانی و ماهیت آثار سینمایی هم تأثیر داشته است. فناوری آنالوگ/سلولوییدی هم از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار بوده است که به آن جایگاهی معتبر داده است. تفاوتهای شناختشناسانه، زیباییشناختی، روانشناختی، تکنیکی، روایتی، و...
متن کاملطراحی و شبیهسازی مبدل آنالوگ به دیجیتال لولهای مبتنی بر مقایسهگر ولتاژ پایین
در این مقاله، یک مبدل آنالوگ به دیجیتال لولهای مبتنی بر مقایسهگر ولتاژ پایین طراحی شده است. حذف تقویتکننده و جایگزین کردن آن بهوسیله یک مقایسهگر و منبع جریان تأثیر زیادی در کاهش توان مصرفی و پیچیدگی طراحی داشته است. برای طبقه اول از یک دو برابرکننده بهره خازنی بهعنوان MDAC استفاده شده است تا دقت لازم را برای ولتاژ خروجی طبقه اول فراهم آورد. بهدلیل اثر بارگذاری طبقه دوم بر روی طبقه اول از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 68- 55
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023